Vlakem to bylo přesd Brig (Lötschbergský tunel už ani nevnínmám) do Mantigny a Mont Blanc Expressem do Le Chatelard.
Zde je unikátní vláčkařský cirkus, skroro bych zavolal: „Nastupujte si, naši létajícííí kačeřííí právě odlétají“ :) :) :) Nechám promluvit přímo stránky parku, stojí to za to:
Ve Svýcarsku, 19km od Chamonix a 23km od Martigny muzete trávit rána, odpoledne, ale i dokonce celé dny objevováním trí atrakcí: lanovka se dvema kabinami se skonem 87 %, vyhlídkový vlácek Decauville, který poskytuje nezapomenutelný výhled na Mont Blanc a tretí atrakce je Minifunik. Tyto tri atrakce vytvárejí jedinecné turistické pásmo naproti velkolepému masívu Mont Blanc uprostred Alp.
Exkurze jsou vhodné nejen pro rodiny s malými detmi, pro dospelé, mladé páry, ale i pro dríve narozené.
Historická lanovka Le Châtelard VS (1920) je v provozu na svahu s nejvetsím sklonem na svete (87 %) se dvema kabinami. Má rozlisné specifické vlastnosti, a to zejména dulezité zmeny sklonu, v zatáckách a zmeny sklonu v nákresu, také budování lanovek, kladky z vlaku, které se nacházejí ve vzduchu v urcitých vydutých spojích, práve tak jako vagon "balast", který je v provozu na ¼ trate, aby vyvázil váhu lana kabiny v jejím smeru. Takto drzí námahu na motoru a tím zabranuje pohybování kabelu na pohyblivé kladce.
Toto je první kuriozita Zábavního parku v Châtelard VS
Vyhlídkový vláccek v Zábavním parku Châtelard, obklopený kopci a plný cest a skal, nabízí v kazdém okamziku nádherný výhled na vznesené horské pásmo Mont Blancu a Bouqui.
Trasa kolejnic je 600mm siroká (typ Decauville), je slozená ze dvou výhybek, aby vyhlídkové vlácky mohly být v pohybu v intervalech nekolik minut po sobe, jak je potreba.
Soupravy vlácku se skládají výhradne z vyhlídkových vagonu, tazené lokomotivami s akumulátory, které se nabíjejí pres noc.
Minifunik Châtelard VS spojuje konecnou stanici vyhlídkového vlácku se stanicí Lac d´Emosson, která prevysuje hladinu prehrady o 30 metru, a tím zdolává 140-metrový výskový rozdíl.
Je mozné docasne opustit Zábavní park Châtelard VS a jít se projít k prehrade, podél brehu jezera Emosson, objevovat mnozství cesticek a chodníku a zároven vychutnávat nádherný výhled.
Dulezité upozornení: dávejte si pozor na svou vstupenku, nebot' v prípade její ztráty byste si museli koupit vstupenku novou pro následný vstup do Zábavního parku.
Přehrada Emosson je vysoká 180m a leží ve výšce 1900m, je to společný francouzsko-švýcarský projekt na výrobu energie z vody z ledovců a opět tu byl James Bond, tentokrát v díle Zlaté oko (Golden Eye). Je to ta úvodní velmi efektní sekvence skoku z přehrady „kdesi v Sovětském Svazu“.
U přehrady jsem poobědval a uvažoval co dál.
Času už jsem moc neměl, nakonec jsem se srdcařsky rozhodl navštívit dinosauří šlápoty ve výšce 2400m – objevené v roce 1976 a staré 250 miliónů let.
Všechno jsem nakonec zvládl, na pochodu jsem byl přes 5 hodin a měl jsem toho tak akorát. Vzal jsem si do baťohu i notebook, abych dopsal blogy, roztřídil fotky, pěkně mě ale tížil. Z výstupů jsem byl úplně propocený a u každého potoku jsem si chladil celou hlavu.
Ještě se zcela vyjasnilo, nakonec to byl úžasné odpoledne na horách a sněhu s výhledy.
Dokonce jsem zahlédl v dáli Matterhorn! Nebyl jsem si úplně jistý, ale po kontrole na Internetu je to tak.
Baterka od foťáku mi došla po 14 dnech, právě když jsem se vrátil zpět na parkoviště k přehradě, tak díky moc! Jinak přehrada je dostupná normálně autem, nic se neplatí ani za parkování.
Odjel jsem posledním Minifuníkem v 17:45 a v klidu se dostal do Bernu. Byl takový idylický letní večer, hory nasvíceny měsícem a zapadajícím sluncem, já byl unavený, ale spokojený...
Ještě trocha moderny z nádraží ve Vispu, viz včerejší den.
Odjel jsem posledním Minifuníkem v 17:45 a v klidu se dostal do Bernu. Byl takový idylický letní večer, hory nasvíceny měsícem a zapadajícím sluncem, já byl unavený, ale spokojený...
Ještě trocha moderny z nádraží ve Vispu, viz včerejší den.
Máte tam dost zásadní chybu. James Bond z přehrady Emosson nikdy neskákal. Tato scéna k dílu "Zlaté oko", se natáčela na přehradě Verzasca. Ta má úplně odlišné těleso hráze, než přehrada Emosson.
OdpovědětVymazat