V Bernu se konal ženský běh. Hezky bylo, pěkná jsou čísla se jmény a to by jeden neuhádl – fronta na ženské záchody:), viz fotečky.
Vyrazil jsme na okružní cestu vlakem přes Lötschberg do Brigu. Cesta tam starou trasou a tunelem z roku 1913 dlouhém 14,6 km, zpátky pak přes nový Basistunnel o délce 34,6 km (3. nejdelší na světě). Bylo zamračeno a pršelo, lépe jsem si vybrat nemohl. Severní rampa stoupá dvěma protisměrnými oblouky až k vrcholové stanici Kandersteg, z jižní rampy je úžasný pohled na údolí Rhony a Visp, bránu do údolí Zermattu. Zkoušel jsem fotit, mobil to spíš nestíhal, fotky nic moc.
Severní portál Lötschberg Basistunnelu
Kandersteg a vjezd do starého Lötschbergského tunelu
Info k obou tunelům lze najít třeba na Wiki (německá verze je daleko lepší než česká)
http://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6tschbergsk%C3%BD_tunel
http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6tschberg-Basistunnel
Staré alpské tunely z přelomu 19 a 20 století (Simplon, Gotthard, Lötschberg) jsou úžasná technická díla, stavby byly extrémně technicky náročné a provázely je desítky umrtí i finanční krachy. Na dnešní nároky už mají nedostatečnou propustnost, protože leží vysoko a jsou tak nutná dlouhá stoupání s náročnými skolny, kde těžké nákladní vlaky potřebují výkonné lokomotivy s velkou spotřebou energie a navíc brzdí rychlejší osobní vlaky. Příjezdové rampy jsou dost „klikaté“ a umožňují jen omezenou rychlost, ty lötschbergské např. 80 km. Od 80.let chtělo Švýcarsko omezit tranzitní automobilovou dopravu a tak po vyjednávaní s EU ohledně financování a omezení tranzitní kamionové dopravy, přistoupilo v rámci projektu Neue Eisenbahn-Alpentransversale (NEAT) http://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Eisenbahn-Alpentransversale k výstavbě 2 tzv. basis tunelů v osách Gotthardachse a Lötschbergachse. Basistunnely jsou nízko položené dlouhé tunely pro rychlost až 250 km/h, kde by se měla převést i tranzitní nákladní doprava. Zde bude ale opět problém, že „pomalé“ nákladní vlaky (max. 120 km/h) budou brzdit expresy (200km/h a více). Basistunnely byly odsouhlaseny v národním referedu, (to bychom měli mít určitě taky!). Náklady jsou enormní a jsou financovány z výnosů z mýta, vyšší DPH atd.
Goppenstein - jižní portál
Lötschberg Basistunnel je v prvozu od roku 2007, byť je hotová jen jedna kolej, druhá z jedné třetiny a druhá tunelová trouba ze 2/3. Peníze byly totiž přesunuty na výstavbu Gotthardského Basistunnelu, který bude s 57 km (!) nejdelší na světě. Tunel už je téměř vyražen, dokončení se plánuje na rok 2018, možná i dřive. http://de.wikipedia.org/wiki/Gotthard-Basistunnel
Stará Lötschbergská trasa je využívána výrazně méně, nicméně je pořád ve výborném stavu a předpokládám že bude dále sloužit jako turistická atrakce i jako záloha k Basistunelu. Trať provozuje BLS AG, podívejte se na jejich turistickou nabídku: http://www.loetschberger.ch/
Pro zajímavost a lepší představu ještě uvádím:
Stará Lötschbergská trasa je využívána výrazně méně, nicméně je pořád ve výborném stavu a předpokládám že bude dále sloužit jako turistická atrakce i jako záloha k Basistunelu. Trať provozuje BLS AG, podívejte se na jejich turistickou nabídku: http://www.loetschberger.ch/
Pro zajímavost a lepší představu ještě uvádím:
- plánuje se i 55 km Brenner Basistunnel z Innsbrucku k pevnosti Fortezza, kdo jezdíte na hory do Dolomit, tak je to taková velká pevnost úplně na konci brenerského údolí. Dokončení někdy kolem roku 2020 http://de.wikipedia.org/wiki/Brennerbasistunnel
- a také 25 km dlouhý tunel z Prahy (pod Barrandovem) do Berouna – tady mi to spíš připadá jako velký tunel na státní kasu a to jsem fanda:) http://www.praha-beroun.cz
V Brigu vede úzkokolejka Matterhorn – Gotthard Bahn, po který jezdí slavný Glacier Express www.glacierexpress.ch asi železniční vrchol tady, snad se mi to poštěstí.
V Brigu lilo jako s konve, tak jsem musel zajít do kavárny a dopsal aspoň blog a trochu scénař k Vraždě na VPS II (info pro štáb), nejhorší je vždycky začít. Je tam docela hezký zámek a staré město http://www.brig.ch/ .
Tam v dáli na kopci je jižní rampa staré tratě
Tady severní portál Simplonského tunelu do Itálie, s 19,8 km nejdelší tunel na světě do roku 1988. Během války byl z obou stran opatřen náložemi na případnou destrukci a na švýcarské straně jsou údajně nálože dodnes?! Více k Simplonu na: http://en.wikipedia.org/wiki/Simplon_Tunnel Potloukal jsem se trochu kolem portálu, byly tam nějaké zajímavosti, které ocení spíš znalci, jako autovlaky, přeložka úzkokolejky spolu s normálněrozchodnou vlečkou (tzv. Kolejová splitka). Také to, že při výjezdu vlaku z tunelu na kolejišti blikala oranžová světla a naopak při vjezdu v tunelu houkal klakson. Simplonem už jsem do Itálie nejel, upřímně řečeno v tunelu není nic moc k vidění :)
Žádné komentáře:
Okomentovat